Hollandse luchten

22 augustus 2015 - Leiderdorp, Nederland

Het was beloofd door de weerman van het journaal en we hebben het gekregen ook: Veelal hoge bewolking met allerlei schakeringen. Niet dat koude, strakgrijze grijs. De terugtocht van Amsterdam duurde van 11.30 u tot 17.30 u inclusief lunch, weer in het Regthuys van Uithoorn. Geheel gevaren door Frank, die, zoals hij verklaarde, Sail 2020 al in zijn agenda gezet heeft. En wat was het gezellig, de jongens genoten er ook met volle teugen van. Op dat drukke water, zoveel te zien, zulk lekker weer erbij, zo'n gemoedelijke sfeer, dat je je boodschappenlijst en je agenda vergeet (vrij naar Kenneth Felter)
De ultieme ontspanning.

Je wordt alleen zo stijf als een lat van al dat zitten in een kleine boot.Reden voor ons om donderdagavond te voet richting vuurwerkshow te gaan. Door 3 km de dijk af te lopen kwamen wij bij de oostkant van het Ij uit. Hier lag een lange steiger (een paar 100 meter) met een vrachtschip er aan. De laatste 50 meter steiger waren echter vrij en zo hadden we een fenomeel uitzicht ("vue royale") over het Ij en de drijvende vuurwerk afsteekplaats.Aan de overkant van de vuurwerk was de Music Marina Sail aan de noordzijde van het Ij. Hier was het concert bezig van Kensington en Miss Montreal. Dank zij het feit dat geluid over water zo ver draagt pikten we hier ook een graantje van mee. Het was een zwoele avond met weinig wind en nagenoeg heldere hemel.

En het was weer prachtig, het vuurwerk. Nu ook het geluid dat erbij geproduceerd werd goed hoorbaar, zo' 3 tellen later dan het visuele effect. Als het vergelijkbaar is met de donder van onweer, was het circa een kilometer ver weg. En dat zou kunnen kloppen. Na finale vuurpijlen weer het gekrioel van naar huis kerende boten zichtbaar en hoorbaar.Een unieke ervaring vond ik. We hebben er filmpjes van, maar helaas dat blijft 2D.

Vrijdachochtend dus weer vertrokken. Een mooie, rustige tocht met meest tegemoetkomende boten (richting Sail). Alleen bij Ouderkerk aan de Amstel nog wat druk, we moesten na de brug (altijd een druk punt) langs een vlootschouw met allemaal dobberende en dwarse platbodems.Die mooie meanderende Amstel vol met "buitens", de Drecht; een lust voor het oog.

Nu hebben we nog een heel mooi weekend voor ons, waarin we om zullen moeten schakelen naar de hectiek van het gewone leven en alles wat daarbij op ons afkomt. Een beetje een shock to the system, maar enfin, we zijn blij met onze "verrukelijke hondenbanen" zoals een van mijn opleiders zijn werk benoemde.Straks nog wat foto's en filmpjes uploaden en vanaf nu een hartelijke groet uit Leiderdorp.
Tot de volgende vakantie,
Happy

1. Helene straet laurey:
    22 augustus 2015
    fyn weekend
  2. Geert Eggink:
    23 augustus 2015
    Ben heel benieuwd over welke route jullie gevaren hebben. Vooral de route in A'dam naar de jachthaven boven het IJ. Heb eea geprobeerd de route te reconstrueren met de vaar app van de ANWB maar zonder resultaat. En ik ben verbaasd dat je zo luchtig praat over het AmsterdamRijnkanaal. Daar varen schepen overheen van wel 200meter lang ( grote tankers en grote vrachtschepen en helemaal niet te vergeten de Henrie Dunant. Die laatste moet je op het Amsterdam Rijnkanaal zeker niet tegen komen: snelheid 50 km en doordat die wel 10 meter breed is een hele hoge hekgolf) Ik ben benieuw naar de route die jullie in A'dam gevaren hebben. Groet Geert Eggink
  3. Happy Koops:
    23 augustus 2015
    Ha Geert, je komt er inderdaad grote en snelle schepen tegen, maar zoals je weet blijft een Interboat altijd drijven...op de saildagen voerde er overdag geen vrachtvaart.. Die snelle types waren er wel af en toe. In het begin vond ik het erg griezelig, maar het went wel. Zie ook foto van kaart die ik net geplaatst heb. Groetjes, Happy
  4. Paul O.:
    23 augustus 2015
    Wat een gezellig en uitgebreid verslag weer van jullie Sail avontuur. Het blijft ook een heel bijzonder evenement. Dank je voor het delen.
  5. Joke en Ad Hoogvorst:
    23 augustus 2015
    Vanwege de affaire in Ulestraten en een daarop gevolgde storing bij Ziggo waren we eerst later in staat de berichten te lezen. Erg leuke rapportage. Nog even de Zeelandbrug. Ad merkt op, dat de brug in slechts 3 jaar werd gebouwd (62-65) en het is een vroeg voorbeeld van repeterend bouwen en dan ook nog in voorgespannen beton. Het constructieve ontwerp is vnl. van de hand van een begaafd ingenieur van Van Hattum en Blankevoort (ir. Van Leeuwen) die nadien in de directie werd opgenomen. Anno nu zou zo'n project een storm van protest oproepen vanwege de horizonvervuiling. Nu maar weer aan de slag in het helse Leiderdorp
  6. Happy Koops:
    23 augustus 2015
    Ha, dank je voor de aanvulling, Joke.
    Ik vind het een prachtige horizonvulling.
    Tot gauw in het inderdaad helse Leiderdorp.
  7. Happy Koops:
    23 augustus 2015
    Dank Paul, gezellig dat je meereist!
  8. Marian:
    25 augustus 2015
    Kenneth wordt blij als hij dit verhaal leest.gr.
  9. Marian:
    25 augustus 2015
    Kenneth wordt blij als hij dit verhaal leest