De spiegel der scheepvaart

20 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

Vanmorgen eerst goed uitgeslapen, gewoon makkie-an. Een goed ontbijt en daarna wat inkopen doen. Verderop langs de dijk kan je bij de camping van Diemen komen. Mooiie camping aan het water, goeie supermarkt en zo de boot wat kunnen fourageren met wat natjes en wat droogjes.

Het weer was vandaag he-le-maal goed. Niets te warm, maar ook zeker niet koud. Windkracht 2-3 dus rustig vaarweer op het Amsterdam-Rijnkanaal. Tijd voor bezoek aan de Oranje (Ij) haven. Daar mochten we inmiddels na de geslaagde Sail-in komen. We kozen de route via de Entrepothaven, dan een klein stukje door de stad en uit via het Oosterdok. Hier ga je langs het Muziekgebouw aan het Ij, waar het Kroningsfeest van Willem- alexander destijds was. Even rechtsaf slaan en je vaart richting Ij haven.

Om de Tall ships tot in de haven door te kunnen laten varen hebben ze stukken weg van de Jan Shaefferbrug weggehaald. Je vaart met zijn allen een beetje een flessenhals in. Met ons voeren rondvaartboten mee, diverse grote en kleine jachtjes, stoomboten die te pas en te onpas hun demonstratie gaven. Het was aanmerkelijk rustiger dan eerder keren.  De andere keren gingen we op de zaterdag de haven in. Toen was het bijna een aaneenschakeling van bootjes.

Vandaag konden we rustig langs de tall ships varen. Rustig zij-aan-zij langs Stad Amsterdam, Halve Maen, Dar Modziezy etc. Christian Radich, een Noors Schip, was vlaggenschip in de filmserie "the Onedin Line", een serie waarbij ik vroeger aan de buis gekluisterd zat.

Elke dag kijken we naar het Sail journaal. Gisteren hebben we onszelf twee keer in beeld gezien, van bovenaf gefilmd uit de helicopter, terwijl wij de Stad Amsterdam chaperonneerden. Hoe we dat zagen? Wij zijn praktisch het enige bootje hier met een gele vlag (met rooie leeuw, het wapen van Zuid-Holland).

Vandaag gaan wij voor de verandering eens te voet richting vuurwerkshow. Als we langs de dijk lopen straks hebben goed zicht (vue royale, zou Pieter van Rijn, chirurg Lange Land Ziekenhuis, zeggen).

1. Helene straet laurey:
    21 augustus 2015
    vue royale,met goed uitzicht op de galwegen zeker,of een appendix,ik hoor het hem nog zeggen ha-ha-ha