Daar in dat kleine cafe aan de haven

18 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

Een mooie, ietwat koude, gezellige, soms wat enerverende tocht gehad van Leiderdorp<-> Bovendiep.Vorige week nog op een schip van 13 meter x 5  meter vandaag met bootje van 5,80 x 2,70 (inclusief kabelaring van 10 cm rondom).   Traditiegetrouw richting Sail hadden wij een lichte miezerregen mee. In 2010 was dat t/m het Braasemermeer; dit keer t/m Wijde Aa.

Vandaag hadden we het zonnedak achter op zodat wij toch wel enigszins droog bleven. De Does, langs Hoogmade, wijde Aa, Braasemermeer, de Wetering, de Drecht, Tolhuissluizen, Amstel.  Prachtige buitens, leuke en gezellige woonboten, alles een lust voor het oog. In het Regthuys in Uithoorn (hotel/cafe/restaurant) geluncht en de tintelende vingers (van de kou) weer opgewarmd en de blazen geleegd.

Amsterdam binnenvaren, rechtsaf langs het Amstelhotel, aan linkeroever Oosterpark en rechts Artis. Om naar jachthaven Bovendiep te komen moet je een stukkie het Amsterdam-Rijnkanaal door. Nu snap ik waarom mijn schoonouders, die ook veel gevaren hebben, dit een badkuip noemden. De golven, meest veroorzaakt door enorme beroepsvaartuigen, kaatsen op de kant en, als je er niet meer op bedacht bent, komen ze terug om je opnieuw te grazen te nemen.

Best een beetje spannend, zo als David tussen al die Goliaths.Eenmaal in de haven gingen we de naar ons toegewezen havenbox. De laatste die beschikbaar zou zijn in de haven (van tevoren aangevraagd natuurlijk).

Het was behoorlijk lastig manouvreren, daarom trokken wij de boot de box in. Wat bleek: we bleven halverwege steken en zaten klem tussen de meerpalen. Paul weer terug naar de haven meester. Wat was het geval: Paul had doorgegeven dat onze boot 2,5 meter breed is, maar dat is niet inclusief de kabelaring. Na veel wikken en wegen, schuiven en meten, gelukkig toch nog een wat bredere box gekregen.

Daar ligt het bootje nu en wij zijn in de B&B boven het havencafe Bovendiep waar wij allerhartelijkst zijn ontvangen door Johan en Tina, eigenaren van een echt Amsterdams  havencafe. Net het Sail journaal gezien. Morgen eerst lekker uitslapen, goed ontbijten en ons dan eens rustig in het strijdgewoel van de intocht van de Tall ships begeven.

1. Helene straet laurey:
    19 augustus 2015
    nu al spannend,wens jullie behouden vaart,hele fijne dagen!