Sail in

19 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

Wat was dat fan-tas-tisch!

Voor het eerst een Sali-in meegemaakt, "realtime". Vanmorgen om half twaalf op het water. Met beter weer en minder beroepsvrachtvaart went het Amsterdam- Rijnkanaal al wat meer. Tussen 9.00u en 17.00 gold er ivm de Sail-In een verplichte vaarrichting van Ijmuiden-> Amsterdam.

Omdat wij helemaal in het oosten liggen (haven Bovendiep) en voor het spektakel we naar het Westen moesten, heeft Paul toch besloten enige burgerlijke ongehoorzaamheid aan de dag te leggen en dat was een gouden greep. Wij waren trouwens niet de enigen die de tall ships eerst tegemoet voer om daarna aan te haken.

Als eerste verscheen de "Stad Amsterdam" met in zijn kielzog het vlaggenschip van de Koninklijke Marine, "de Ruyter". Wat een majestueus gezicht die grote schepen met daaromheen veelal kleine, open boten. Wij hebben de Stad Amsterdam ge escorteerd naar de Oranje (Ij- haven). Aan boort hoogwaardigheidsbekleders zoals bijvoorbeeld Prins Maurits. Kippenvel toen na drie kanonskogels het Wilhelmus over het Ij galmde. Ik ga straks kijken of mijn videootje ervan gelukt is. In ieder geval heeft Frank weer een prachtige reportage gemaakt.

Daarna hebben we de "Halve Maen" ge escorteerd. Het is een replica van het zeventiende eeuws VOC schip waarmee Henry Hudson in 1609 een nieuwe route naar de Oost heeft gezocht. Zijn reis was het begin van de kolonie Nieuw-  nNederland (latere New York). De Hudsonrivier in New York is naar hem vernoemd.

Vanavond naar Music Marina voor het concert. Maar nu eerst wat drinken (omdat je de hele dag niet in de buurt van wc's komt heb ik een beetje te weinig gedronken).

1. Gerard Walta:
    20 augustus 2015
    Diplomatieke verwoording ,die overtreding !!
    Tegen de stroom in varen
    Geniet ervan.
  2. Marian:
    20 augustus 2015
    Vandaag hebben jullie betere weer.
    Ik heb gisteren op de tv de Seil gezien. Gaaf.
    Hele fijne dag nog.
    Besos